Egyeztetés a közúti fuvarozók versenyhelyzetének javítására!

Újabb egyeztetés indult a közúti fuvarozók helyzetének javítása érdekében! A LÁKOM (Logisztikai Ágazati Koordinációs Munkacsoport) munkacsoport a kormányzati oldalról és az érdekképviseleti oldalról delegált tagokból áll. A működés a közösen elfogadott napirendi pontok és a az 1033-as kormányhatárouazban foglaltak pontok alapján történik. A versenyképesség elősegítését célzó kérdéskörök 16 pontban lettek megfogalmazva!

Szükségességét az ágazat visszaesése indokolta, mely nemzetközi és belföldi téren is érezhető. A korábbi kormányzati szándék az volt, hogy a jelenlegi 5-6 %-ról a GDP termelő képességét az ágazatnak 10%-ra emeljék hosszútávon. A jelenlegi gazdasági körülmények inkább a csökkenést segítik elő!

A 16 pontból a személyszállításunkat érintő pontok:

  1. nagyfelhasználói útdíjkedvezmény – sajnos nem élvezi a minisztérium támogatását, hiába lett éles kritika megfogalmazva. Személyes tapasztalatunk is az, hogy a partnerek többsége nem hajlandó átvállalni az útdíjhasználati költségeket! Amennyiben beépítjük a díjainkba a HUGO díjat, úgy szintén rajtunk marad, hiszen a magas  infláció költségeit sem tudjuk feltétlenül elérni a megrendelőknél. Amennyiben van lehetőség és  „letereljük” a fizetős utakról a járműveket, úgy valószínű, hosszabb távon ez kizárólag a megrendelő javát szolgálja, a rossz minőségű utak okozta gyorsabb amortizáció miatt!
  2. bírságrendelet – a szakmai szervezetek fenntartásait figyelmen kívül hagyva drasztikus bírságemelési tételekkel találkozunk.
  3. adómentesen behozható üzemanyag mennyiségének korlátozása – magyar piacvédelmi kérdés ez is. Valójában az ukrán gázolaj behozatalának megakadályozása lenne a fő cél.
  4. kereskedelmi gázolaj után visszaigényelhető jövedéki adó mértéke – szűkebb körű munkabizottság felállítása történt meg, ahol folyamatos adatelemzés mellett fogják megállapítani a mértéket! (fontos lenne, hogy az uniós szabályozás által beállítható legmagasabb érték kerüljön a 2025-ös évre megállapításra )
  5. autóbuszos piacfelügyeleti díj – ennek teljes kivezetését szeretnénk a jogrendszerből! Ez egy kiüresedett jogszabály a megfizetett díj hatósági oldalról nincs ellentételezése!
  6. iskolai kirándulások áfamértékénke csökkentése/eltörlése – már elutasításra került kormányzati részről! Pedig komolyan érezhető a piaci kereslet visszaesése. Az is tény, hogy a MÁV-VOLÁN csoport által bevezetett utazási kedvezménnyel úgysem veheti fel a versenyt árban a különjárati szolgáltatás. De a szolgáltatás ideje, rugalmassága, komfortja, biztos tervezhetősége igen!  A megrendelő eldöntheti, mi a prioritás számára!

Az imént felsorolt pontokból, mint említettem, van amit már el is utasítottak! A többi pont megvalósulásáról, az egyeztetés eredményességéről örömmel számolnék be, ha valóban szándék a kormányzat részéről a versenyképesség javítása, a GDP növelése!