Az e útdíjrendszer átalakítása !

2024 február 1-től az autóbuszokra már nem lehet autópálya-matricát venni: rájuk is a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométer alapú, használatarányos útdíjfizetés szabályai lesznek érvényesek, egy uniós kötelezettségnek eleget téve. Azaz nemcsak az autópályák használata lesz drágább, hanem a főútvonalak (autóutak és főutak) használatáért is fizetniük kell, a megtett távolsággal arányosan.

Az útdíjbevétel az államháztartás legfontosabb pénzügyi bevételei közé tartozik. Ezzel is indokolja Lázár János építési és közlekedési miniszter az -e útdíjrendszer kiterjesztését a buszos vállalkozásokra.

Ennek hatására a szervezett utak, de valójában minden buszos utazás – munkaerő szállítás- -drágább lesz, hiszen   plusz költséget fog jelenteni minden egyes megtett kilométer azokon az utakon, melyeket fizetőssé tesznek!

A társaságok mindezt a megrendelőkre fogják hárítani, ahogy korábban az autópálya matrica díját, csak ez összehasonlíthatatlanul magasabb költség lesz évente! Ez a költség magasabb lesz , mint az eddig legmagasabb költségelem, az üzemanyag!

 

„Komolyan veszélyezteti a Kormány inflációs céljait a 17,6%-os októberi inflációkövető, majd a januári, a teljes útdíjrendszert átalakító újabb tarifaemelés. Mások mellett erről is egyeztetett 2023. szeptember 25-én a hazai személy- és áruszállító vállalkozások mintegy kétharmadát tömörítő Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete. A két szakmai szervezet továbbra is aggályosnak tartja az egyoldalúan meghozott, a szakmai szempontokat figyelmen kívül hagyó útdíjstratégiát, amely álláspontjuk szerint árfelhajtó hatású, tovább gerjeszti az inflációt és kritikus helyzetbe sodorja a kis- és közepes vállalkozások százait. 

 A zaj- és légszennyezéssel, valamint a széndioxid-kibocsátással összefüggő külsőköltség-díjak bevezetése újabb, járműkategóriáktól függően 30-80 százalékos útdíjnövekedést jelent. Ez a költségnövekedés százalékban kifejezhető inflációnövekedéshez, a fogyasztási cikkek, élelmiszerek és szolgáltatások árának emelkedéséhez vezet. Februártól az autóbuszok is bekerülnek a HU-GO rendszerbe, ami jelentősen drágítja majd a személyszállítási szolgáltatásokat, így például a magyar családokat érintő iskolai kirándulásokat is.”

 

Az érdekképviseletek időben eljuttatták az útdíjrendszerrel kapcsolatos szakmai elvárásokat, melyek közül sajnos egyetlen egyet sem vettek figyelembe! A külsőköltségdíj bevezetésére az uniós irányelv szerint 2026-ig lett volna haladék, mi mégis azonnal bevezettük!

1400 km díjköteles út helyett több, mint 7000 km hosszú díjköteles úthálózatunk lesz!

Több szakmaiatlan döntés született, nem tesz különbséget pl. kis és nagybusz között, csupán a tengelyszám alapján terheli a költséget. Nincs elérhető útdíjkalkulátor, mely lehetővé tenné a  jövő évi szerződéskötések tárgyalását.