Egy független, iparági szakértő -Digilog Consulting Kft.- május 23-án kiadta a Közúti Fuvarozási Árindex 2023 első negyedévére a költségemelkedést. Idén 8-9 %-kal emelekednek a fuvarozási költségek!
A nemzetközi fuvarozásban 5,8%-os, a belföldiben pedig 7,2%-os költségnövekedés volt mérhető 2022 átlagos költségszintjéhez hasonlítva. Ez azt jelenti, hogy 5,8, illetve 7,2%-os díjemelkedés kompenzálta volna a költségek növekedését, azonban a díjak nemzetközi tekintetben csupán 0,3%-os emelkedést, belföldi esetében pedig 4,1%-os csökkenést mutattak.
https://buszplusz.hu/wp-content/uploads/2023/05/arindex.pdf
Az index szerint 2022-ben az energiaválság és az általános infláció következtében extrém módon, közel 30%-ot emelkedtek a fuvarozás költségei. A globális posztcovid konjunktúra azonban bőségesen ellátta a szektort megrendelésekkel, miközben az erőforráshiány miatt enyhe kapacitáshiány jellemezte a fuvarozási piacot. Ezen hatások szerencsés együtt állása tette lehetővé, hogy a költségnövekedést szinte teljes mértékben áthárítsák ügyfeleikre, és sikeres gazdasági évet zárjanak – állapítja meg a fuvarozási árindexe.
A költségek növekedése az előző évhez képest lelassult, szerkezete is megváltozott. Míg az előző évben az extrém növekedés fő okozója az üzemanyagár volt, addig ez az idei első három hónapban a várakozásokkal ellentétben jelentős csökkenést mutatott. A többi költségelem növekedése viszont a magas infláció miatt felgyorsult, így a gépjárművezetők bére, az autópályadíjak, a járművek vásárlásának és finanszírozásának költsége, és szinte minden egyéb tényező jobban drágult a tavalyinál.
Az üzemanyagár-csökkenés nem kompenzálta a többi költségtétel drágulását, a teljesítménymutatók romlását és az erősödő forint negatív hatását. Az is rontotta a szolgáltatók helyzetét, hogy rövid távon nem tudtak alkalmazkodni a visszaeső szállítási igényekhez, mivel az első negyedévben járműveik száma nem csökkent, hanem 1-2%-kal még nőtt is. Ez fokozta a túlkínálatot, ami pedig romló alkupozíciókat eredményezett.
2023 egészére vonatkozóan legalább 8-9%-os költségnövekedést prognosztizál a Digilog az ágazatban, melyet a kapacitásfelesleg megszűnéséig vélhetően nehezen tudnak majd áthárítani megbízóikra a közúti szolgáltatók.
Az árindex a www.kfx.hu oldalon érhető el.
Forrás: nit.hu/