Közös konferencián hallatta hangját  a fuvarozó vállalkozások két meghatározó szakmai érdekképviselete ! A NIT és az MKFE keresi a megoldást a legégetőbb problémára, a gépjárművezető -hiányra! A hiány a szakmában 8-10 ezer főre becsült!

Az ágazat jelentős!  1 fő gépkocsivezető mintegy 4,2 millió forint adóbefizetést generál a költségvetés számára évente. Sofőrök és így  a megfelelő mennyiségű szállítás hiányában   a raktározási ágazat működése is csökken. Elmarad az útdíj fizetése, üzemanyag után fizetett jövedéki adóbevételekből is kevesebb folyik be a  költségvetés kasszájába!

 

A szakmai szervezet az alábbi javaslattal állt elő:

  • Szükséges a gépjárművezető képzést integrálni a felnőttképzési rendszerbe, és arra állami forrást biztosítani.
  • A gépkocsivezetői tevékenység ma nem szakma. A közeljövőben vizsgálni szükséges a Szakmajegyzékben való szerepeltetést, amellyel hozzájárulna a pályaorientáció erősítéséhez.
  • Rövid távon a munkaerő-elvándorlás megakadályozásának eszköze az lehet, ha emelik a napidíjakat, adómentes juttatásokat, kiegyenlítve ezzel az európai uniós belső piaci bérfeszültségeket.
  • Különösen fontos a külföldön dolgozó magyar gépkocsivezetők visszacsábítása. Ehhez szükséges a hazai és nyugat-európai jövedelmi viszonyok közelítése, és a költségvetési érdekekkel azonosan a szociális biztonság és a munkakörülmények javítása.

A kormány reagált is a helyzetre, az elvárt ismeretanyag csökkentésével oldaná meg a sofőrhiányt! 2023-tól jelentősen egyszerűsödni fog az autóbuszos jogosítványszerzés. A jelenlegi szabályozás szerint a „D” kategória megszerzéséhez először szükséges volt a  „C” kategória (tehergépkocsira előírás) megszerzése. Ezen kívül egy vizsgatárgy is megszűnik, a BÜ. (Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés.)

Az ágazat részére egy jelentős könnyebbség lehet, olcsóbban és gyorsabban juthatnak jogosítványhoz azok, akik ezt választják hivatásként! De szerintünk nagyon fontos lenne az is, hogy SZAKMAKÉNT legyen elismerve a gépjárművezetés, mint régen!

Sajnos ettől az intézkedéstől sem fog varázsütésre megváltozni a munkaerő hiányának helyzete! A képzés, ha választják, így is 1 évet igénybe fog venni és „nullkilométerrel”, tapasztalat nélkül kerülnek a rendszerbe az új kollégák. Kevés, rossz minőségű oktató busz áll rendelkezésre országszerte. A megbecsülésnek, a szakma fontosságának a bérekben is meg kellene jelennie!

Kormányunk rendkívül büszke a külföldi cégek által idetelepített gyárakra, melyek adóbevételt hoznak  és munkalehetőséget teremtenek. Ezek a gyárak országszerte ipari parkokba rendeződve, személyszállítási szolgálattást vesznek igénybe a szakos munkarendjük beszállításához!  A jelenleg is érvényben lévő vezetési és pihenési idő szabályozás felülvizsgálata, frissítése  szükségszerű lenne ezekre a speciális munkákra.

Mindenképpen előremutató a terv és bizakodunk!