Nem született még döntés arról, megszűnik-e a GKI felújító vizsga Magyarországon!
De az egyeztetések folynak az Innovációs és Technológiai Minisztériummal – a remény még él.
A tanyag elavult, a vizsga költséges, a sofőrhiányt nagyban befolyásolja mindez!
A magyaros fuvaros szervezetek (az MKFE mellett a NIT Hungary, a TESZ és a FUVOSZ) közösen lobbiznak azért, hogy ez a vizsgakötelezettség megszűnjön. Idén év elején ismét a négy szervezet közösen szólította fel az az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, hogy szüntesse meg a vizsgát a felújító képzés után.
A szervezetek valóban tágyalásokba kezdtek az ITM-mel; a GKI felújító képzést követő vizsgák kivezetése mellett, a kamionstop rendelkezések rugalmasabbá tétele és az össztömeg- és tengelysúlymérés szabályok felülvizsgálata is terítéken van. Reméljük, a Minisztérium élén történt változás nem, befolyásolja
A konkrét kérdéssel kapcsolatban, a GKI felújító vizsgáról ezt nyilatkozta Árvay Tivadar:
„Azt elmondhatjuk, hogy a tárca részéről megvan a szándék a vizsga kivezetésére, addig azonban nem tudunk konkrét időpontot megjelölni, ameddig ezek az egyeztetések – amelyek kiterjednek arra is, hogy a vizsga kivezetését követően hogyan, milyen feltételekkel történik majd maga a felújító képzés – nem fejeződnek be.”
Az MKFE és a NIT Hungary azon az állásponton vannak, hogy a GKI ismétlő vizsga hozzájárul ahhoz, hogy magas a pályaelhagyók száma a szakmában, és a már pályát elhagyott idősebb generáció is nehezen, vagy egyáltalán nem csábítható vissza. A tananyag egy része elavult!
„A közúti közlekedési szolgáltatási szektort egyre súlyosabban érinti a munkaerőhiány, a gépkocsivezetők száma folyamatosan csökken. Tovább rontja a helyzetet, hogy a magyar vállalkozásoknál foglalkoztatott aktív gépkocsivezetői állomány mintegy 40 százaléka (~30 ezer fő) az 50 év feletti korosztályból kerül ki, 12 százalékuk 60+-os. E korosztályból igen nagy számban nyilatkoznak úgy, hogy a lejáró GKI kártyájukat nem kívánják meghosszabbítani a Magyarországon jelenleg előírt vizsgakötelezettség miatt, s annak ellenére hagyják el a pályát, hogy valójában még évekig folytatnák e hivatást”
„nem 20 évvel ezelőtti technikákra vonatkozó kérdésekkel kellene foglalkozni, hanem a mai, a korszerű járművekben elérhető aktív vezetéstámogató rendszerekről, és az ezekhez elsajátítandó vezetéstechnikákról kellene oktatni, hogy értelmet nyerjen a továbbképzés”.
„A 30-40 éve volánnál ülő gépkocsivezetőknek nincs szükségük elavult tudások megerősítésére, de a friss információk garantálhatnák azt, hogy a gépkocsivezető tényleg meg akarja ismerni azokat, és ne csak magoljon egy kötelező vizsga kedvéért. Amennyiben a tananyag hasznos, akkor vizsga sem kell a végére, hiszen a gépkocsivezető (és a munkaadója) érdeke lesz, hogy ott legyen a képzésen és a magáévá tegye a tudást”
A GKI vizsga vizsga a teherautó-vezetők és autóbuszvezetők számára egész Európában kötelező, csak az tevékenykedhet a szakmában, aki a képzést elvégzi, és sikeres vizsgát tesz a tanultakból.
Hasonlóképpen kötelező a GKI megújító tanfolyam is Európaszerte, mivel ez EU-s előírás. De a vizsga nem az. Vizsgakötelezettséget az EU (2003/59/EK irányelv) nem ír elő, ezt tagállami hatáskörbe helyezi.
Az EU 26 tagállamából Magyarország mellett, tudomásunk szerint, csak Bulgária, Észtország és Románia él a vizsgakötelezettség intézményével. A németeknél, osztrákoknál vagy a számunkra is komoly konkurenciát jelentő Lengyelországban sem terhelik ezzel a gépkocsivezetőket. A gépkocsivezetők egyszerűen részt vesznek a felújító tanfolyamon, és ezt követően megkapják a GKI kártyájukat”
A kollégák nagyrésze ezt a rendszert diszkriminációnak éli meg! Más szakmában nincs ilyen kötelező ismétlő vizsga, s ennek ellenére a sofőrség nem is minősül szakmának!