A második generációs okos tachográfok a beépített GPS-vevőnek köszönhetően már automatikusan kezelik a helyadatokat induláskor és érkezéskor is, képesek rögzíteni a határátlépéseket, és napközben is három óránként dokumentálják a jármű pozícióját, legyen szó éppen folyamatban lévő rakodásról vagy egyéb munkáról.
2025-ben minden, az EU-ban nemzetközi uniós forgalomban részt vevő, 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárműben le kell cserélni a tachográfot. Autóbuszokban is, 9 fő fölött. Az átállás első hónapjaira jellemző a készülékhiány, a műhelyek panaszkodnak a megnövekedett keresletre, illetve arra, hogy nem tudják ellátni az igényeket!
Európa-szerte elmondható, hogy a tachográfok cseréje nem a kellő ütemben halad, ezért :
Az Európai Bizottság illetékes szakbizottsága tájékoztatása szerint két hónapos „oktatási”, türelmi idő léphet életbe a 2. verziójú intelligens tachográffal való felszerelésre vonatkozó kötelezettség 2025. január 1-jétől történő alkalmazása tekintetében.
Ez azt jelenti, hogy 2025. február 28-ig az ellenőrző hatóságok a közúti ellenőrzések során alkalmazandó szankciók és bírságok helyett továbbra is a kötelezettségre való figyelemfelhívásra összpontosítanának azon üzembentartók esetében, akiknek különböző okok miatt még nem sikerült elvégezniük a tachográf készülékek cseréjét.
A Bizottság felkérte a tagállamokat, hogy adjanak tájékoztatást az ezzel kapcsolatos nemzeti intézkedésekről, valamint az azzal kapcsolatos tájékoztatás módjáról (pl. weboldalon történő közzététel).
Azonban óvatosan az értelmezéssel, mert minden Európai tagország maga döntheti el, hogy él e a moratóriummal, vagy sem! Mi, Magyarország, élünk, ezért megengedjük, hogy közlekedjenek nálunk még régi tachográffal! Azonban a környező országok álláspontjáról nincs hiteles információ! Mindenki a saját felelősségére közlekedjen külföldön 2025. január elseje után, ha nem rendelkezik 2.generációs okos tachográffal a jármű!
A hazai e-útdíjfizetési rendszer felülvizsgálata és a vállalkozói versenyképességet veszélyeztető negatív hatások csökkentése érdekében a NiT Hungary és az MKFE közös levelet fogalmazott meg Lázár János építési és közlekedési miniszter és dr. Bozóky Alex, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója részére. Ezek mellett a 2. generációs okostachográfokra történő kötelező csere is komoly terheket ró a vállalkozásokra! Ez 1000 Eurós tétel legalább járművönként.
„Lapzárta előtt érkezett a hír”, hogy 14 ország bevezette az “oktatási időszak” bevezetését, amely alatt nem szabnak ki bírságot 2025.02.28-ig a megfelelő tachográfok hiánya miatt a nemzetközi fuvarozásban részt vevő teherautókban.
- Bulgária
- Horvátország
- Dánia
- az Egyesült Királyság
- Franciaország
- Görögország
- Olaszország
- Luxemburg
- Lengyelország
- Németország
- Románia
- Szlovákia
- Spanyolország
- Svájc